Karlsdotter, Katarina

Namn vid födseln Karlsdotter, Katarina
Kön kvinna
Ålder vid död 88 år, 9 månader, 30 dagar

Berättelse

 

 

Katarina blev änka tidigt. Det innebar att hon fick ta ansvar för hela gården, både hushåll och odlingarna. Till sin hjälp hade hon fem-sex "tjänstefolk", pigor och drängar.

 

 

Det var en stor areal åkrar. ängar och odlingar som skulle skötas. Grönsakerna skulle rensas, buntas och säljas på Grönsakstorget i Göteborg. Många gånger prisade Katarina den nyas Hisingsbron. -"Tänk va de va bra när vi fick bron, det var tungt att ro över älven!"

 

 

(ur Backa socken av Kerstin Lychou).

 

 

 

 

 

 

Händelser

Händelse Datum Plats Beskrivning Källor
Födelse 1838-07-04 Röd, Backa (O)   1
Död 1927-05-03 Tingstad Postegården, Backa (O)   2

Föräldrar

Släktskap till huvudperson Namn Födelsedatum Dödsdatum Släktskap inom familjen (om ej genom födsel)
Far Larsson, Karl1799-08-18
Mor Olofsdotter, Anna1801-12-26
    Syster     Karlsdotter, Britta Stina 1835-11-06 1910-09-03
         Karlsdotter, Katarina 1838-07-04 1927-05-03
    Bror     Karlsson, Lars 1838-07-04 1888-06-21

Familjer

Familj för Andersson, Johan Lorentz och Karlsdotter, Katarina

Gift Make Andersson, Johan Lorentz ( * 1833-11-20 + 1872-08-17 )
   
Händelse Datum Plats Beskrivning Källor
Giftermål        
  Barn
Namn Födelsedatum Dödsdatum
Johansson, Alfred1858-08-141935-11-12
Johansson, Axel Edvard1863-08-121917-11-17
Johansdotter, Amanda1866-04-20före 1900
Johansson, Karl* Bernhard1869-05-251918-04-21

Media

Hisingsbron eller Kvillebäcksbron, var en svängbro mellan Hisingen och Göteborgs centrum. På norrsidan, mitt på bron låg den välkända Löfströmska badinrättningen. Den räknas som den första broförbindelsen mellan Hisingen och fastlandet.  Bron var 175 meter lång och hade en järnvikt på 140 ton. Hisingsbron var en järnkonstruktion, uppburen av 60 stycken järnpelare, och tillverkad vid Eriksbergs Mekaniska Verkstad, på uppdrag av Qvillebäckens Broaktiebolag. Hisingsbron  invigdes av landshövding Albert Ehrensvärd d.ä. den 1 december 1874, användes fram till 1968 och skrotades 1969. År 1939 invigdes Göta Älvbron, som till en början också kallades Hisingsbron. Omkring år 2020 planeras en ny bro, vid namn  Hisingsbron, ersätta Göta Älvbron.  Hisingsbrons sträckning gick från det dåvarande Sankt Eriks torg på fastlandssidan, där nu Göteborgsoperan ligger. På Hisingssidan anslöt den till en rak anlagd väg över vassområdet, som senare blev Kvillegatan. När Frihamnen byggdes lades  vägen om i en lång båge österut och en träviadukt över hamnområdet.  Landfästet på hisingssidan finns kvar än i dag, komplett med broräcken.  Tidigare hade transporterna över älven skett med en, med handkraft vevad färja mellan S:t Eriks hörn vid Lilla Bommen och Kvillebäcken på Hisingen. Denna färjeförbindelse invigdes 1849, och ersatte i sin tur en roddfärja mellan Klippan och  Färjenäs på Hisingen. Kring år 1860 beräknade man att cirka 200 personer och 100 hästar dagligen fraktades över med Kvillefärjan. Intäkterna för färjetrafiken uppgick då till cirka 20 000 riksdaler silvermynt per år, varav hisingsbönderna stod  för tre fjärdedelar. Under de sista åren med Kvilletrafiken satte man in en liten ångbåt som bogserade färjan, vilket medförde tätare turer. Intäkterna för den första månaden (december 1874) av Hisingsbrons tillkomst, uppgick till 3 000 kronor.  En betydande del av den summan erlades av gångtrafikanter. För att nyttja bron fick man fram till 1911 betala brotaxa, exempelvis en bättre, större vagn efter tre hästar kostade 20 öre och en arbets- eller bondkärra kostade 3 öre. En person  fick betala 3 öre och varje häst eller nötkreatur kostade 6 öre. Åren 1830-1920 fanns en handdragen färjelinje mellan Fredrikshamn (tidigare Dyngeviksängen) i Backa socken på Hisingen, och en vid Skräppekärr på Hisingen. Båda de avgiftsbelagda linjerna anlöpte området vid Slakthusen, strax öster om  staden, och anlades av Fredrik Lindqvist från Bäckebol. Färjorna hade plats för både hästar och vagnar.  Redan på 1870-talet fanns det planer på en högbro från förlängningen av Bangatan på Stigberget, till Skatberget på Lindholmen. År 1904 föreslogs en tunnel mellan Lilla Bommen och Tingstadsvassen. När väl beslutet var fattat att gamla  Hisingsbron skulle ersättas, valde man mellan bro och tunnel. Principbeslutet om en ny bro togs 1933, och de förberedande markarbetena inleddes i november 1935. Denna bro, Götaälvbron, öppnades 1939. Först 1942 blev den södra uppfarten  helt färdig. Från augusti 1955 till slutet av 1958 breddades Götaälvbron till sex filer plus nya cykel- och gångbanor, till en kostnad som motsvarade hela den tidigare bron.

Hisingsbron eller Kvillebäcksbron, var en svängbro mellan Hisingen och Göteborgs centrum. På norrsidan, mitt på bron låg den välkända Löfströmska badinrättningen. Den räknas som den första broförbindelsen mellan Hisingen och fastlandet. Bron var 175 meter lång och hade en järnvikt på 140 ton. Hisingsbron var en järnkonstruktion, uppburen av 60 stycken järnpelare, och tillverkad vid Eriksbergs Mekaniska Verkstad, på uppdrag av Qvillebäckens Broaktiebolag. Hisingsbron invigdes av landshövding Albert Ehrensvärd d.ä. den 1 december 1874, användes fram till 1968 och skrotades 1969. År 1939 invigdes Göta Älvbron, som till en början också kallades Hisingsbron. Omkring år 2020 planeras en ny bro, vid namn Hisingsbron, ersätta Göta Älvbron. Hisingsbrons sträckning gick från det dåvarande Sankt Eriks torg på fastlandssidan, där nu Göteborgsoperan ligger. På Hisingssidan anslöt den till en rak anlagd väg över vassområdet, som senare blev Kvillegatan. När Frihamnen byggdes lades vägen om i en lång båge österut och en träviadukt över hamnområdet. Landfästet på hisingssidan finns kvar än i dag, komplett med broräcken. Tidigare hade transporterna över älven skett med en, med handkraft vevad färja mellan S:t Eriks hörn vid Lilla Bommen och Kvillebäcken på Hisingen. Denna färjeförbindelse invigdes 1849, och ersatte i sin tur en roddfärja mellan Klippan och Färjenäs på Hisingen. Kring år 1860 beräknade man att cirka 200 personer och 100 hästar dagligen fraktades över med Kvillefärjan. Intäkterna för färjetrafiken uppgick då till cirka 20 000 riksdaler silvermynt per år, varav hisingsbönderna stod för tre fjärdedelar. Under de sista åren med Kvilletrafiken satte man in en liten ångbåt som bogserade färjan, vilket medförde tätare turer. Intäkterna för den första månaden (december 1874) av Hisingsbrons tillkomst, uppgick till 3 000 kronor. En betydande del av den summan erlades av gångtrafikanter. För att nyttja bron fick man fram till 1911 betala brotaxa, exempelvis en bättre, större vagn efter tre hästar kostade 20 öre och en arbets- eller bondkärra kostade 3 öre. En person fick betala 3 öre och varje häst eller nötkreatur kostade 6 öre. Åren 1830-1920 fanns en handdragen färjelinje mellan Fredrikshamn (tidigare Dyngeviksängen) i Backa socken på Hisingen, och en vid Skräppekärr på Hisingen. Båda de avgiftsbelagda linjerna anlöpte området vid Slakthusen, strax öster om staden, och anlades av Fredrik Lindqvist från Bäckebol. Färjorna hade plats för både hästar och vagnar. Redan på 1870-talet fanns det planer på en högbro från förlängningen av Bangatan på Stigberget, till Skatberget på Lindholmen. År 1904 föreslogs en tunnel mellan Lilla Bommen och Tingstadsvassen. När väl beslutet var fattat att gamla Hisingsbron skulle ersättas, valde man mellan bro och tunnel. Principbeslutet om en ny bro togs 1933, och de förberedande markarbetena inleddes i november 1935. Denna bro, Götaälvbron, öppnades 1939. Först 1942 blev den södra uppfarten helt färdig. Från augusti 1955 till slutet av 1958 breddades Götaälvbron till sex filer plus nya cykel- och gångbanor, till en kostnad som motsvarade hela den tidigare bron.